Wereldreis: week #10

De eerste week down under zit erop! Naast enkele hooiwagens zijn we nog geen enge beesten tegenkomen, oef. We ontdekten Melbourne en gingen op zoek naar een campervan aka ons huis voor de komende maanden.

27/02/2017 – 05/03/2017, tijdzone CET +10

Maandag: Hallo Australië

Het is 3u30 wanneer de wekker gaat. Geeuw. Goedkope vluchten, je moet er wat voor over hebben. Ons hostel ligt vlak aan de luchthaven. Na 10 min wandelen staan we in de inkomhal. Ik heb sinds gisteren al zenuwen voor deze vlucht. Nadat iedereen ons schrik heeft aangejaagd wat betreft de strenge controles, ben ik er niet meer zo gerust in. De check in verloopt alleszins erg vlot en iedereen van Air New Zealand is super vriendelijk. Het vliegtuig is erg modern en uitgerust met de beste schermpjes die we al gehad hebben. Dit hadden we niet verwacht! Helaas zit de wind mee en zal de vlucht maar 3 uur duren ipv 4 uur. Hier zou ik mij gerust 10 uur kunnen bezighouden. Air New Zealand, topmaatschappij!
Aangekomen in Melbourne schuiven we aan bij de douane. “Nice and easy” zegt de douanier terwijl hij onze paspoorten controleert en we lopen verder. De controle van de bagage mogen we gewoon overslaan en voor we het weten staan we in de aankomsthal.
We doen er enkele uren over om bij onze Airbnb te geraken. Melbourne is gigantisch groot. Maar echt gigantisch groot.

Vlucht naar Melbourne tijdens zonsopgang

Dinsdag: De start van de zoektocht naar de campervan

In de ochtend gaan we naar de bank om een bankrekening te openen. Op minder dan een half uur is het geregeld, ondanks dat we geen permanente inwoners zijn. Het zal wel zo’n 5 werkdagen duren eer we de bankkaarten ontvangen.
Om 17u hebben we een afspraak met een Frans meisje om de eerste campervan te bekijken. Ervoor plannen we een wandeling door het centrum van Melbourne. Op de site van Melbourne zijn er verschillende uitgestippelde routes te vinden. Handig! Het is heet en alle pleinen en grasveldjes zitten vol met mensen. We zijn nog niet echt onder de indruk van Melbourne.
De campervan blijkt ok te zijn, al moeten we wennen aan alle deuken die erin zitten en onderdelen die ontbreken. De prijs is een beetje hoog en we zouden liever een ander merk willen.

Winkelgallerij in art deco stijl – China Town – Home made spaghetti (mét quorn!)

Woensdag: Campervan nummer 2

Vandaag hebben we afgesproken met een Frans koppel. Ze zijn op terugweg van Sydney en plannen aan te komen tussen 13u30 en 14u30. Ze stellen voor de campervan te laten zien in onze straat. Dat is gemakkelijk. We wachten en wachten en ondertussen schrijf ik verder aan mijn laatste blogpost. Het is 16u wanneer ze eindelijk hier zijn. De campervan is geschilderd in hippie kleuren maar verder ziet het er goed uit. Na een testrit heeft Otto bedenkingen bij de koeling dus we kijken nog even verder.

Donderdag: Campervan nummer 3 en 4

Het is half 9 en we nemen de tram naar St Kilda, het bekendste strand van Melbourne. In de woonbuurt hebben we afgesproken met een Zweeds koppel om hun campervan te bekijken. De Toyota rijdt erg goed maar de airconditioning werkt niet. Toch wel een groot minpunt, samen met het gebrek aan een tweede batterij. Het koppel is wel super vriendelijk en het is fijn om met hen te praten! Nadien struinen we wat rond in de buurt. Voor 6 euro elk smullen we van een heerlijke Thaise lunch. Het pretpark/luna park van St Kilda blijkt enkel open te zijn in het weekend. Misschien dat we in het weekend nog eens terugkomen.
In de namiddag gaan we naar nóg een campervan kijken, dit keer aan de haven van Melbourne. Het blijkt een compleet nieuwe buurt te zijn met splinternieuwe, hoge torens en een shopping center. Het doet me een beetje denken aan de vaart in Leuven, weliswaar 10 keer groter. De campervan blijkt al snel afgeschreven wegens te klein en de versnellingspook is afgebroken. Serieus? Zucht.

St Kilda beach – Luna Park St Kilda – Thaise lunch – Street art

Vrijdag: Rondkijken in Fitzroy

Geen campervan bezichtigen vandaag. We hebben er even genoeg van. Afgelopen dagen hebben we Gumtree (de Australische versie van 2dehands.be/kapaza.be) zo vaak zitten refreshen dat we vandaag willen genieten van Melbourne. We nemen de tram naar Fitzroy, de alternatieve buurt in Melbourne. Dit stuk ziet er al meteen veel charmanter uit dan de buurten die we eerder zagen. Op internet vind ik een street art wandeling en die volgen we. We komen mooie street art tegen en het is een fijne dag.

Street art in Fitzroy

Zaterdag: Campervan nummer 5

Om 12u hebben we afgesproken aan een park met een Frans koppel. Wanneer we aankomen blijken het eigenlijk Belgen te zijn, van Luik. Raar genoeg schept het meteen een band en is er al een zeker vertrouwen. De campervan ziet er goed uit, vergelijkbaar met de foto’s. Het is een Toyota Hiace. Iedereen raadt aan om een Toyota of Ford te kopen omdat onderdelen van deze merken veel makkelijker te vinden zijn. We bezinnen even in een iets verder gelegen park en beslissen al snel om een bod te doen. Ze aanvaarden het bod en ’s avonds gaan we langs om het voorschot te betalen. Het koppel deelt het huis met nog twee andere Belgen. We drinken een pintje in hun tuintje, gezellig!

Street art – onze campervan – skyline

Zondag: Slenteren over de markt

In Melbourne zijn er veel markten waarvan Queen Victoria market de bekendste is. Er wordt vanalles verkocht, van fruit en groenten tot souvenirs. De markt is uitgegroeid tot een toeristische trekpleister. We slenteren dan ook voorbij het hele gamma aan Australische souvenirs. Verder staat er zelfs een kraampje met Hollandse poffertjes. Volgens Lonely Planet is het art deco gebouw de moeite maar naar mijn mening is er weinig art deco te bespeuren.
Het is rustig op straat en er is veel gesloten. Hier zullen we dus rekening mee moeten houden de komende maanden.

Koffie en souvenirs op Queen Victoria market

Volgende week: Hopelijk kunnen we volgende week de aankoop van onze campervan afronden. Dan kan de road trip langs de Australische kust echt beginnen!

1. Carina Sleven says:

Zoals gewoonlijk : Sprakeloos hoe mooi het is overal waar jullie al geweest zijn . Ik denk dat jullie al een mooie foto reportage kunnen maken . Wij zitten hier precies in het regenseizoen . Bah . Hopelijk valt het busje mee waar ge verder mee gaat rondreizen . Wij wensen jullie alvast nog vele veilige kilometers en blijven genieten zou ik zeggen . Doei ……

2. Marc Cruyt-Mia Missinne says:

De street art was heel mooi. Veel Banksy’s te zien. Veel succes met jullie Toyota (een goed merk!). Goed beveiligd tegen rondlopende kangoeroes blijkbaar. We zien uit naar de rest van down under.