Wereldreis: Week #42 (Mae Hong Son Loop)

Sinds onze vorige reis naar Thailand hebben we al deze route willen afleggen: de Mae Hong Son Loop. We hadden vorige keer de smaak te pakken gekregen na een ritje rond de omgeving van Chiang Rai. Nu dus de befaamde meerdaagse Mae Hong Son Loop rond Chiang Mai. We scooterden meer dan 800 kilometer langs rijstterassen en over bergpassen van de Mae Hong Son Loop.

18/09/2017 – 24/09/2017

De uitgestippelde route.

Dag 1 Chiang Mai – Chiang Dao 70 km

Gisteren hadden we het vertrouwen opgebouwd in onze nieuwe tweewieler, een Honda Click. Vandaag stappen we met onze rugzak voor de komende 9 dagen op de scooter. Het eerste deel wordt een 70 km lange trip. De eerste kilometers zijn vrij saai, rechtdoor langs een grote baan. Tot we in de buurt van Chiang Dao een eerste voorsmaakje krijgen van het groene bochtenparadijs. De scooter ging vlot de berg op en de bochten in.
Rond de middag komen we aan bij onze eerste overnachting. Het blijkt een chique villa te zijn met uitzicht op het Daen Lao gebergte. De reden dat dit onze eerste stop is, is voornamelijk om de tempel die honderden jaren geleden in een grot in de buurt is gebouwd te bewonderen. Het is op zich niet zo’n speciale grot, maar de tempel maakt het wel de moeite.
Het eerste bed is direct heerlijk zacht en groot. De hele dag komen we geen druppel tegen, hopelijk wordt deze trend de komende dagen verdergezet!

Chiang Dao

Dag 2 Chiang Dao – Pai 130 km

Met de zon op ons gezicht starten we aan de 765 bochten tellende tocht naar Pai, een hippie dorp in de bergen. De weg is werkelijk adembenemend: van een uitzicht over groene rijstvelden tot een panorama over de bergen. Onderweg stoppen we nog aan één van de vele watervallen langs deze route, ongetwijfeld niet de laatste.
In tegenstelling tot gisteren begint het de laatste 65 km te regenen, en nog niet een beetje. Gelukkig kunnen we op tijd schuilen onder één van de vele bamboehutjes die her en der verspreid staan langs de kant van de weg. Als de regen wat mindert, rijden we verder door de regen.
In Pai overnachten we in een typisch “hippie” hotel: veel bonte kleuren en een grote muurtekening van een kat die zijn auto aan het wassen is.
’s Avonds wandelen we over de avondmarkt waar we spijtig genoeg exact dezelfde koopwaar tegenkomen als op alle andere avondmarkten in Thailand.

Op weg naar Pai – Hotel in Pai

Dag 3 Pai – enkele kilometers in de omgeving

We blijven twee nachten in Pai, dus kunnen we vandaag volledig spenderen aan de attracties in de buurt. Het valt ons op dat er veel toeristen met windels rond hun armen en benen rondlopen. Dit gegeven heeft zelfs een naam gekregen, namelijk de Pai tattoo. Hopelijk blijft onze scooter met zijn twee wielen op de grond!
’s Morgens starten we aan de Pai Canyon, een imposant natuurfenomeen. Tot onze verbazing waren we de enigen in de Canyon en we genieten wat van de mooie uitzichten. Een tijdje later begint het vol te lopen, dus vertrekken we naar onze volgende stop.
De Memorial Bridge is een brug uit WW II, gebouwd door dorpelingen onder dwang van de Japanners. Het is dan ook een belangrijke brug voor het Thaise volk omdat het symbool staat voor het lijden van de Thai tijdens WW II.
In de namiddag maken we nog een stop bij een bamboe wandelpad dwars door de rijstvelden. Het is een initiatief van de lokale gemeenschap om toeristen (en donaties) aan te trekken. Na 9 maanden reizen kunnen we eindelijk de rijstvelden in het gifgroen aanschouwen: zo mooi, je kunt er naar blijven kijken.

Pai Canyon – Memorial Bridge – Rijstvelden – Bamboo Bridge

Dag 4 Pai – Mae Hong Son 124 km

Wanneer we starten aan onze rit richting Mae Hong Son valt het direct op dat er veel minder toeristen zich aan het vervolg van de loop wagen. Zonde, want het deel van de loop na Pai blijkt zo waar nog impressionanter. Nog groenere rijstvelden en meer panorama’s. Eerste stop: Tham Lot Cave. Er zijn drie grottenstelsels, maar we kunnen enkel de eerste bezoeken omdat de anderen zijn ondergelopen. We volgen de gids met haar kerosine lamp door de grot. Om diep in de grot te geraken, stappen we op een bamboe bootje die ons over een ondergronds meer naar het gangenstelsel brengt. Nu ja, het is meer een vlot dan een boot. Wel pittoresk!
Het vervolg van de route blijft adembenemend, tot we in Mae Hong Son aankomen. Van de hoofdstad van de provincie hadden we iets meer verwacht dan een dorp, maar het blijkt niet meer te zijn dan dat. Het hotel is dan weer gloednieuw en modern, met zwembad. Het is een beetje atypisch voor het dorp. We kunnen volop gebruik maken van het zwembad, want het weer is prachig! Geen druppel regen.

Op weg naar Mae Hong Son

Dag 5 Mae Hong Son – Khun Yuam 70 km

Voor we onze tocht verderzetten, bezoeken we nog Wat Phrathat Doi Kongmu. Deze tempel kijkt uit vanop een berg over het dorp. Vanop het uitzichtpunt is het duidelijk dat het dorp niet veel groter is dan de luchthaven (één start-landingsbaan), waarrond het dorp klaarblijkelijk is gebouwd.
We hadden liever gestopt in Mae Sariang, maar de afstand is te groot om in één keer te overbruggen. Dus de route wordt opgesplitst. We overnachten in het dorpje Khun Yuam. Het is een korte route zonder echt veel interessante stopplaatsen. Gelukkig is er geen regen te bespeuren, maar het is wel bloedheet. De rijwind zorgt voor de nodige verkoeling.
Als kind brak ik mijn staartbeen en dat ongemak komt na drie dagen op de scooter naar boven. De pijn ten gevolge van het dagenlang uren op een scooterzadel te zitten is minder dan verwacht, maar wel aanwezig.
We komen aan op onze basic accomodatie met een fenomenaal zicht over rijstvelden en bergen. De ideale plaats om een timelapse te maken. In de bergen zien we regen vallen, de wolken kleuren geel en enkele flitsen in de verte. Er verschijnt een regenboog achter de bergen. Mijn camera kan het uitzicht niet fotograferen. We zien de regenbuien dichterbij schuiven. Even later breekt de hel los. We genieten van het schouwspel vanop ons overdekt terras.

Wat Phrathat – Onderweg – verkeersbord met schattige hertjes – Uitzicht vanuit de hotelkamer

Dag 6 Khun yuam – Mae Sariang 96 km

Zoveel geluk we de afgelopen dagen hadden, zoveel pech hebben we vandaag. Regen, regen, regen. We vermannen onszelf en rijden de verplichte kilometers door de regen. Onderweg komen we een koffiebar met heerlijke en goedkope koffie tegen, inclusief panoramisch uitzicht.
We ontmoeten vier Maleisiers die ook de loop aan het rijden zijn. Om één of andere reden ontstaat er een band. Sinds onze reis heeft Maleisië toch een speciale plek gekregen. Ze kennen België duidelijk niet zo goed, maar de voetballers rollen gemakkelijk van de tong.
In het rustige dorpje Mae Sariang komen we aan in een heel tof hotel met zwembad. Het is heel creatief ingericht met meubels en schilderijen die duidelijk allemaal zelf gefabriceerd zijn. We leggen onze kleren te drogen op het balkon. We gaan op zoek naar iets om te drinken, maar alles blijkt gesloten te zijn. Tja, laagseizoen. Het heeft zijn voor- en nadelen. Dan maar een Cola van 7-11. Ondertussen is het terug bloedheet, dus we zoeken afkoeling in het zwembad.

Koffiepauze – Hotel met zwembad

Dag 7 Mae Sariang – Chom Thong 136 km

Het laatste “scenic” gedeelte van de Mae Hong Son Loop kunnen we gelukkig droog doorkruisen. Rijstvelden, we kunnen er niet genoeg van krijgen. Na een tijd gaat deze over in de snelweg richting Chom Thong, onze uitvalsbasis voor Doi Inthanon. Dit is een eerder saaie, kaarsrechte weg.
We overnachten in ons eigen mini-huisje met alweer een uitzicht over de rijstvelden. Onverwacht, want het “hotel” ligt vlak naast de eerdervernoemde autosnelweg. Toch is het er verbazingwekkend rustig. Het enige geluid dat we kunnen waarnemen zijn de kwakende kikkers in de rijstvelden.

Onderweg naar Chom Thong

Dag 8 Chom Thong – Doi Inthanon NP – Chom Thong 100 km

Vandaag kunnen we zonder grote rugzak op pad naar de hoogste plaats in Thailand: Doi Inthanon. We rijden lange tijd aan het maximum dat de scooter kan halen op deze stijle bergwegen: 20 km/h. De auto’s rijden ons voorbij, maar we vallen niet stil. Uiteindelijk halen we het hoogste punt, met toepasselijk bord. Het is hier belachelijk koud, 16° en mistig. We gaan niet rap gewoon geraken aan het weer in België.
Wanneer we aan de terugweg naar beneden beginnen, valt de regen met bakken uit de lucht. We zijn werkelijk doorweekt. Onze schoenen zijn omgetoverd tot zwembaden. We nemen een pauze bij een toffe koffiebar in het rijst-dorpje Mae Klang Luang. Wanneer we terug willen vertrekken begint het alweer te regenen. We zijn zo doorweekt dat we besluiten rechtstreeks terug naar het hotel te rijden.
Aangekomen in ons huisje blijkt de elektriciteit weggevallen. We eten vlug een croque monsieur in de 7-eleven. Wanneer we terugwandelen is het ondertussen al donker geworden en komt de hoteluitbater aangelopen met twee kaarsen. Ze vertelt ons dat door de hevige regen de elektriciteit is weggevallen aan onze kant van de straat. Ze was zeer bezorgd om dit ongemak. Wij vonden het nu niet het einde van de wereld. Na enkele uren bij het kaarslicht (zo romantisch zeg!) springt het licht terug aan en kunnen we gelukkig met airco gaan slapen.

Brrr, koud op de top – Rijstvelden – Selfie – Kaarslicht

Dag 9 Chom Thong – Chiang Mai 80 km

’s Morgens stoppen we bij het leuke “Rabbit House” een koffiebar in konijn-thema, met hoe kan het anders: een gigantisch konijn aan de ingang. Voor de rest is het vervolg van de autosnelweg naar Chiang Mai vrij saai. Er is opnieuw veel verkeer. Rond de middag komen we terug aan bij het hotel waar we de rest van onze baggage hadden achtergelaten. We rusten uit na deze onvergetelijke trip!

Uitzicht – Selfie – Huisje in Chom Thong – Rabbit Cafe

Volgende week is het alweer de laatste week in Thailand. In Chiang Mai staat er nog een kookcursus op het programma. Verder plannen we enkele dagen door te brengen in Chiang Rai, een stad iets hoger in Thailand.

1. Cruyt missinne says:

Prachtige trip gemaakt. En zonder ongelukken! Mooie foto’s! En in het regenseizoen valt er regen. Degelijke scooter blijkbaar. En nu leren koken?