Wereldreis: week #5

Kuala Lumpur is een fijne stad. We konden er niet om heen, alles stond in het teken van Chinees Nieuwjaar. De versieringen zijn overdadig aanwezig en Chinese muziek weerklinkt in elke mall.

23/01/2017 – 29/01/2017, tijdzone CET +7

Maandag: Hallo Maleisië

Vandaag ruilen we de Filipijnen in voor Maleisië. We checken uit, bestellen een Uber en een half uur later staan we op de vlieghaven. Het is rustig en alles verloopt heel vlot. Zalig. Het is de tweede keer dat we vliegen met Cebu Pacific en iedereen is super vriendelijk. Het vliegtuig is voor de helft leeg. Dit moet de eerste keer zijn dat we dat meemaken.
Aangekomen in Kuala Lumpur nemen we de trein naar het centrum. De trein is modern en snel maar duur (10 euro enkele rit!). Na een korte rit op de monorail checken we in in ons hotel. Onze thuis voor de komende 8 dagen.

De trein naar het centrum – Chinese versieringen in het station

Dinsdag: Dag in de mall

Het regent. Eerst en vooral moeten we beter wifi vinden om de foto’s op te laden op de blog. Op internet vinden we een koffiebar met het beste internet van de stad. Toevallig ligt deze op een paar 100m wandelen. Het wifi is waardeloos en uiteindelijk lukt het op het gratis wifi van de mall. Fieuw! Gedaan met wifi miserie, we kopen een sim kaart met data. Voor amper 6 euro krijgen we een sim kaart met 7 GB. De mall telt 10 verdiepingen en er is zelfs een pretpark in de mall. Verder shoppen we nog voor een usb autolader. We hebben gelezen dat die dingen meer kosten in Nieuw-Zeeland. In de mall is er een uitgebreide Aziatische food court. Voor amper 2 euro per persoon eten we een lekker wokgerecht.

Roltrappen in de mall – indoor pretpark

Woensdag: Historiek en cultuur

Vandaag wandelen we naar Merdeka square. Het hart van de stad, het plein waar de onafhankelijkheid van Maleisië is uitgeroepen. De lucht is heel grijs, maar het is bloed heet. We houden halt bij 7 Eleven voor een verfrissende cola. Nadien trekken we een verplichte foto bij het KL monument en bezoeken we de bijhorende KL City Gallery. Een klein maar fijn museum over de geschiedenis van de stad. Op de 2e verdieping is er een grote maquette van de stad en er wordt een filmpje afgespeeld hoe de toekomst van de stad er moet uitzien. Knap! Op weg terug wandelen we door Petaling street (Chinatown). De stalletjes met fake Michael Kors handtassen en portefeuilles staan te blinken naast de straat. Hier moeten we ’s avonds nog een keer naartoe komen. We houden nog halt bij de oudste tempel van de stad, Sin Sze Si Ya tempel. De Chinezen zijn druk bezig met de laatste voorbereidingen voor Chinees nieuwjaar.

KL monument – Otto in KL gallery – Sin Sze Si Ya tempel – lunch (gebakken rijst met ananas en zeevruchten)

Donderdag: Wandeling door de stad

We beginnen de dag met een wandeling naar de KL toren. Naast de KL toren ligt het KL Eco park. In het park loopt er een wandeling over wandelbruggen met een mooi uitzicht op de stad. Er is bijna niemand en de uitzichten zijn prachtig. En helemaal gratis! Vele foto’s later banen we ons een weg naar de bekende Petronas torens. De torens zijn gebouwd in 1996, maar ze zien er nog steeds heel modern uit. Heel de buurt staat vol hoge gebouwen en het voelt futuristisch om hier te wandelen.
Om 16u30 start er een gratis stadswandeling, georganiseerd door de stad zelf. De wandeling loopt door Kampung Baru. Dit is nog één van de traditionele wijken waar enkel mensen mogen wonen met een Maleisisch paspoort. Hier vind je geen hoge torens maar enkel gewone huizen. De gids vertelt over de gebruiken, de geschiedenis en het eten. We proeven een dessert op basis van Durian, ofwel king of fruits. Het is niet zo slecht.
Rond 19u zit de wandeling erop. We zijn moe. Volgens Otto’s smartphone hebben we er zo’n 12 kilometer opzitten.

KL Eco park – Otto aan KL tower monument – eetstalletje met gefrituurde banaan en bloemkool – dessert met durian en rijst

Vrijdag: Naar de kapper

In ons hotel is er een leesruimte en fitnessruimte, hoe fijn! We gaan in de leesruimte zitten om onze planning van Nieuw-Zeeland wat verder uit te werken. Otto’s haar moet ook nog geknipt worden. Al snel blijkt dat het geen strak plan is om een kapper te zoeken de avond voor Chinees nieuwjaar. We vinden nog een kapster die open is. De kapster vraagt, you want number 1 or number 2? Ze knipt een Aziatisch kapsel (lees: super kort aan de zijkant, lang vanboven). Het is zo lelijk en ik hoop dat ze nog niet klaar is. Uiteindelijk krijgt Otto uitgelegd wat hij wil. Zij nek staat vol krassen en er zijn een paar kale plekjes. Eerlijk gezegd, ik knip Otto’s haar beter.
’s Avonds gaan we kijken naar de fonteinshow bij de bekende Petronas torens. We zijn duidelijk niet de enigen! De show is kort, maar mooi.

Petronas towers – fonteinshow

Zaterdag: Gelukkig Chinees Nieuwjaar?

In de omgeving van ons hotel zijn er veel Chinese restaurants. Het is Chinees nieuwjaar vandaag en alles is dicht. Het is stil op straat. We nemen de monorail naar de andere kant van de stad. Onderweg zien we de Chinezen samenkomen bij de verschillende tempels.
Volgens Lonely Planet is het museum voor Islamitische kunst een hoogtepunt dus daar gaan we heen. Buiten is het tegen de 40 graden, maar binnen voelt het amper 18. Het museum zelf is groot en we spenderen vooral aandacht aan het gedeelte over de architectuur van moskeeën over de hele wereld. Er staan maquettes van moskeen in China, India en Centraal-Azië. Interessant! We begeven ons terug in de hitte richting Brickfields, ofwel de Indische wijk. Eten doen we bij een lokale Indiër. Er staan bakken gevuld met verschillende curry’s en we scheppen ons bord vol. Geen idee wat we hebben gegeten maar het was heel lekker! Ik hou van de Indische keuken.

Detail van het plafond in het museum – Chinese versiering in een mall (jaar van de haan)

Zondag: Grotten verkennen

Op een half uurtje treinen van Kuala Lumpur liggen de Batu Caves. In het station zijn er aparte bankjes voor vrouwen en in de trein een aparte coupe. De andere coupes zijn gemengd. Ideetje voor de NMBS?
Wanneer we aankomen is het super druk in het station en het is wringen om door de massa te geraken. De Batu Caves zijn grotten die dienen als pelgrimoord voor de Hindu’s. Op weg naar de grotten staan Indiërs vanalles en nog wat te verkopen. Opeens begint het enorm hard te regenen, gevolgd door een hevig onweer. Mensen schuilen onder de tentjes van de eetstalletjes. We halen onze regenjas boven maar er ontstaan zo’n grote plassen dat onze schoenen al snel doorweekt zijn.
We wandelen door de grotten die gevuld zijn met allerlei Hindu beelden in vele kleuren. Het is mooi maar we hadden graag nog wat langer gebleven.

Ladies only bankje – Batu Caves

Volgende week: Dinsdagavond vliegen we naar Nieuw-Zeeland. Woensdagavond lokale tijd komen we aan in Auckland. Vanaf vrijdag hebben we een auto gehuurd. Dan kan de road trip beginnen!

1. Carina Sleven says:

Dat was weer een indrukwekkende week . Jullie hebben al heel wat gezien de afgelopen weken . Daar kunnen wij enkel maar van dromen . Wat Otto zijn kapsel betreft jammer dat er geen foto van is . Dat had ik wel eens willen zien !!!! Misschien Erwin eens overtuigen om eens een kijkje te gaan nemen in dat grote shopping mall want shoppen is zijn grote hobby hé . De foto’s zijn zeer mooi Linde . Ben benieuwd naar nog meer foto’s ….. Hou jullie goed daar en veel plezier in Auckland .

1. In Maleisië is shoppen een hobby voor veel mensen! Op 20 minuten wandelen van ons hotel lagen er zeker 7 of 8 shopping malls.
      De prijzen van Westerse ketens zijn wel ongeveer hetzelfde als in België.