Wereldreis: Week #6

Na onze tussenstop in Kuala Lumpur, reizen we verder naar Nieuw-Zeeland. Het contrast met Azië is groot. Alles is properder maar de prijzen liggen een pak hoger. In de plaats krijg je unieke natuur die we deze week al konden bewonderen.

30/12/2017 – 05/02/2017, tijdzone CET +12

Maandag: Kleine wasjes, grote wasjes

Vandaag hebben we één missie: de was doen. Ik wil dat we met propere kleren in Nieuw-Zeeland aankomen zodat we niet direct weer de was moeten doen. Alle wasmachines in de buurt zitten vol dus dan laten we onze was maar doen. Voor 3,5 euro wordt onze was gewassen, gedroogd en geplooid. Daar kan je niet voor sukkelen.
Het is vandaag onze laatste avond in Kuala Lumpur. Het wordt een moeilijke beslissing wat we zullen eten maar we gaan voor sushi. Er zijn veel Japanse restaurants in Kuala Lumpur. We kiezen voor een sushi restaurant met conveyer belt én iPad. We kiezen wat we willen op de iPad en even later wordt het gebracht aan tafel. Zo tof!

Sushi in Kuala Lumpur

Dinsdag: Laatste dag in Kuala Lumpur

Rond 10u staan we aan het wassalon. Onze was zit netjes opgeplooid in een gele plastieken zak. Daarna vullen we onze toilettas aan met toiletartikelen. We moeten nog wat profiteren van de lagere prijzen hier in Maleisië.
We kunnen onze koffers pas inchecken om 20u. Na even rondhangen op de luchthaven (die overigens tegelijk een mall is), staan we aan de incheckbalie om in te checken. Het duurt lang en we moeten 2 keer ons ticket uit Nieuw-Zeeland laten zien om te bewijzen dat we niet van plan zijn daar te blijven. Alles gaat traag en rond 22u moeten we nog door security gaan. Aan de gate zien we regelmatig mensen voorbij lopen om hun vlucht te halen. Op tijd komen is de boodschap hier!
We worden nog eens ondervraagd voor we op het vliegtuig stappen. Nee, Nieuw-Zeeland geraak je niet zomaar binnen. De komende 8 uur brengen we door op het vliegtuig. Zonder schermpje. Verwend, ik weet het, maar het was de goedkoopste optie.

De was netjes opgeplooid

Woensdag: Aankomst in Nieuw-Zeeland

Ergens in de ochtend komen we aan in Australië voor een korte tussenstop. De stewardessen spuiten met een product door het vliegtuig om het te desinfecteren. Daarna kunnen we uitstappen. We gaan nogmaals door security en nog geen half uur later zitten we op exact dezelfde stoel op hetzelfde vliegtuig richting Auckland. Met een beetje vertraging komen we rond half 6 aan in Auckland. Het eerste wat me opvalt wanneer we uit het vliegtuig stappen is de lucht. De lucht is zo vers! Ik weet niet of het is omdat we uit Azië komen of omdat de lucht hier gewoon heel proper is.
Op de luchthaven is alles goed georganiseerd maar er is veel volk. De rijen zijn lang en het hele proces duurt zo’n 1,5u. We worden nog eens ondervraagd en gooien al ons eten weg. Wie er in border control nog in slaagt een appel mee te nemen en niet weet dat het niet mag, heeft duidelijk geen ogen. Er staan grote borden en schermen om dit aan te geven.
We kopen meteen een sim kaart en regelen een Uber. Na ruim 18 uur reizen komen we – eindelijk – aan bij onze Airbnb. Fieuw!

Airbnb – Kiwi/meloen drankje om alvast in de stemming te komen

Donderdag: Auckland verkennen

Het uurverschil met Kuala Lumpur is 5 uur maar voorlopig merken we er niet veel van. Het bed in onze Airbnb is super zacht en we hebben goed geslapen. Het is 25 graden en zonnig. Zalig. We wandelen door de hippe wijk Wynyard Quartier waar restaurantjes en cafés zijn gevestigd in voormalige hangaars. Lunchen doen we bij Best Ugly Bagels en we eten – rara – bagels. Zo lekker! We kunnen zien hoe de bagels worden gekneden en in de oven worden gestoken. Verser kan niet! Nadien wandelen we verder langs het Civic Theatre en de Art Gallery waar we een tentoonstelling meepikken over de Mauri cultuur. Het is interessant maar mijn jetlag begint toe te slaan. We rusten wat uit in Albert park en eten nog een burger voor we terugkeren naar onze Airbnb.
’s Avonds merken we dat we beide een beetje verbrand zijn. Otto meer als mij, zoals gewoonlijk. Zoveel zon hebben we al een tijdje niet meer gezien!

Auckland tower – street art – Otto bij de skyline – bagels

Vrijdag: Laat die roadtrip maar beginnen

In Nieuw-Zeeland rijden ze aan de linkerkant van de weg, iets waar we wel een beetje schrik voor hebben. Het is even wennen, maar Otto is het snel gewoon. Vandaag rijden we naar Rotorua, maar om de rit te onderbreken stoppen we in Te Puke. Te Puke is een dorp waar er de ene kiwi plantage na de andere is. We maken een korte stop bij eentje, eten kiwi ijs (mmm) en nemen een kijkje tussen de kiwi ranken. Daarna rijden we door naar ons hostel in Rotorua. Gedaan met 4 sterren hotels, helaas! Al is het hostel wel heel proper en relatief stil.

Zilveren vaarnboom (het symbool van NZ) – kiwi’s – kiwi ijs

Zaterdag: Relaxen en wandelen in Rotorua

Rotorua staat bekend om zijn hot pools. Er zijn verschillende spa’s in de buurt met hot pools van verschillende bronnen. We kiezen er eentje uit die toevallig op wandelafstand ligt van ons hostel.
De geur is al snel merkbaar. Eerlijk gezegd, het stinkt naar rotte eieren. Maar de pools zijn heerlijk. We hebben toegang tot 7 verschillende natuurlijk verwarmde hot pools, tussen de 38 en 42 graden. Naast het complex ligt een beschermd natuurgebied waar meeuwen aan- en afvliegen. Wat een uitzicht!
Na ontspanning is het tijd voor inspanning. Vlakbij ligt het Whakarewarewa Forest (ja, dat is de naam) aka Redwoods. In dit bos staan veel California redwoods en we maken een wandeling van ongeveer 11 kilometer om ze van dichtbij te zien.

Hot pools – Redwoods forest

Zondag: Stomende kraters

Gisteren kochten we al tickets om naar Wai-O-Tapu te gaan. Dit is een geothermisch gebied ten zuiden van Rotorua. Door een soort van zeep in de geiser te gooien, laten ze deze dagelijks gepland om 10u15 afgaan. Er zit veel volk! Nadien haast iedereen zich naar het park om de rest te zien. We dachten dat Amerikaanse toeristen luidruchtig waren, maar toen hadden we de Chinezen nog niet gehoord. Alleszins, we laten het niet aan ons hart komen want de kraters en meren zijn onwerkelijk. Het is bizar om rond te lopen in een vulkanisch gebied met zwart, rood, groen en geel gekleurde gesteenten en meren. Tel daarbij grote dampwolken en borrelende modderpoeltjes, gewoon hallucinant.
Vanavond slapen we op een boerderij (Airbnb) en dineren we met een prachtig uitzicht.

Wai-O-Tapu – avondmaal met uitzicht bij onze Airbnb

Volgende week: We hebben al zoveel moois gezien de afgelopen dagen! De komende dagen bezoeken we verder het Noordereiland. Donderdag nemen we de ferry naar het Zuidereiland. Volgens de weersvooruitzichten zou het weer woensdag omslaan. Hopelijk valt er niet teveel regen!