Wereldreis: week #7

Kia Ora, ofwel hallo in het Mauri! Deze week reden we zo’n 2 000 km over de Nieuw-Zeelandse wegen. Fieuw! We reden en wandelden langs prachtige stranden en maakte de oversteek naar het Zuidereiland.

06/02/2017 – 12/02/2017, tijdzone CET +12

Maandag: De Oostkust verkennen

Vandaag staat er een lange rit op het programma, namelijk van Opotiki naar Gisborne. We kiezen voor de lange weg (5u rijden) langs de kust omdat deze het mooist is. Voor vertrek halen we nog een kaart op bij de I-site (informatiecentrum) met alle hoogtepunten. Het is een feestdag vandaag en bijgevolg heel kalm op de weg. Het is een prachtige dag, zo’n 30 graden. Het landschap verandert drastisch. Eerst zien we vooral grasvelden en kust, gevolgd door bossen. Het laatste stuk is erg dor en er zijn waarschuwingen voor brandgevaar omdat het zo warm is. We stoppen regelmatig om van de uitzichten te genieten en wandelen 800 trappen naar de meest oostelijk gelegen vuurtoren.

De Oostkust

Dinsdag: Het mooiste strand van NZ

We checken uit en rijden een uur naar Mahia beach. Dit zou een van de mooiste stranden moeten zijn van Nieuw-Zeeland. We stoppen langs de kant van de weg en wandelen door het hoge gras naar de zee. Er is niemand en de baai is omringd door rotsen. Zo idyllisch!
We rijden verder naar Napier waar we deze nacht zullen overnachten. Napier is een art deco dorp, een erg charmant kustdorpje. We slapen in een art deco hostel, de living van het hostel is werkelijk prachtig. Dit moet een van de meest authentieke hostels zijn waar we al geslapen hebben.
We merken dat we erg snel over het Noordereiland gaan, eigenlijk een beetje te snel. We willen het meeste uit onze tijd halen maar elke keer onze bagage verslepen voor één overnachtig is wel erg vermoeiend. Vanaf donderdag zitten we op het Zuidereiland en gaan we iets rustiger reizen. We herzien de planning zodat we geen ritten meer hebben van meer dan 4 uur.

Mahia beach

Woensdag: Op wandel in de hoofdstad, Wellington

Vandaag staat er weer een lange rit op het programma, de laatste! In de vroege namiddag komen we aan in Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Ik wil zeker en vast het Te Pape museum bezoeken. Dit staat overal aangeschreven als het beste museum van Nieuw-Zeeland. Het bezoek overtreft onze verwachtingen. Het gedeelte over aardbevingen is erg interessant en actueel gezien de aardbeving van november 2016. Verder bekijken we de secties over de Mauri cultuur en de geschiedenis van Nieuw-Zeeland. Zeker een aanrader (en gratis)! Daarna rijden we naar Mount Victoria voor een mooi uitzicht over de stad. Voor we naar onze Airbnb vertrekken, wandelen we nog even door Cuba street. Het is een levendige straat met allemaal toffe winkeltjes, cafés en restaurants.

Uitzicht over Wellington – bucket fountain in Cuba street

Donderdag: Oversteek naar het Zuidereiland

Om 7u30 staan we met onze auto in de rij om op de ferry te rijden. Alles is perfect georganiseerd. De ferry vaart dan ook verschillende keren per dag. Het schip is gigantisch en er zijn zelfs verschillende verdiepingen voor de voertuigen. We rijden met de auto naar één van de hogere decks, de lagere zijn voor mobilhomes etc. Ook voor de passagiers zijn er verschillende verdiepingen, met een café, restaurant en zelfs een cinema! De oversteek duurt zo’n 3,5 uur. Voor 220 euro (auto + 2 personen) mocht er misschien wel iets in de prijs zitten. Zuinig zoals we zijn hebben we wel een voorraad fruit, koekjes, brood en beleg meegenomen. Al zijn we zeker niet de enigen!
Op het zuidereiland rijden we meteen naar Nelson, waar we de komende drie nachten zullen slapen. Het thema van het hostel is de kever (de auto). Zo tof! Het hele hostel hangt vol met gadgets van kevers.

Wachtrij bij de ferry – ons hostel

Vrijdag: Abel Tasman national park

Allereerst genieten we van een gratis ontbijt in ons hostel. De eigenares is een Duitse en we eten voor het eerst sinds onze reis brood dat in de buurt komt van ons Belgisch brood. Er is zelfs choco!
Om 8u springen we in de auto om naar Abel Tasman te rijden. We wandelen een deel van de Abel Tasman coast track. Deze duurt zo’n 3 à 4 dagen. Zoveel tijd hebben we niet dus we wandelen een deel (12,4 km). We nemen een watertaxi aka speedboot naar een verder gelegen baai om nadien terug te wandelen langs de kust. Het is frisjes vandaag maar dat is niet zo erg. Zo is het aangenamer om te wandelen. Het landschap verandert van bos naar open vlaktes. Langs de wandeling komen we verschillende baaien tegen. Heel idyllisch. Moe maar voldaan keren we terug naar ons hostel.

Abel Tasman national park

Zaterdag: Hoogseizoen in NZ

Het is hoogseizoen in NZ en we zullen het geweten hebben. Bij het boeken van onze volgende accomodaties blijkt er plots weinig tot niets meer over te schieten. Op booking.com beginnen de prijzen vanaf 437 euro per nacht! Zot! Gelukkig bestaat er zoiets als Airbnb. We hebben in NZ al een aantal keer via Airbnb geslapen en dit is altijd heel goed meegevallen. We leggen al onze accomodaties vast t.e.m. 7 maart. Zo hebben we geen flexibiliteit maar er zit helaas niks anders op.
In de namiddag rijden we naar Takaka aan de kust (Golden Bay). We maken een aantal korte wandelingen en rijden terug.

Wanui waterval wandeling

Zondag: Pannenkoeken rotsen

We checken uit bij ons tof hostel en rijden zuidwaarts. Het uiteindelijke doel is om bij de glaciers te geraken maar om de rit op te splitsen overnachten we vanavond in Greymouth. Het is een grijze dag helaas. Onderweg stoppen we bij de Pancake Rocks. De rotsen langs de kust lijken allemaal laagjes op mekaar, vandaar de naam. Er zijn verschillende theorieën hoe de laagjes er zijn gekomen, maar wetenschappers weten het nog steeds niet zeker. Eerlijk gezegd, de marketing werkt wel goed natuurlijk met zo’n naam. Het is een korte wandeling langs de verschillende rotsen. De zee botst woest tegen de rotsen. We trekken een aantal foto’s en rijden verder naar Greymouth.

Onderweg naar de Pancake rocks – Pancake rocks – kunst in Greymouth

Volgende week: Morgen rijden we door naar de bekende glaciers (Franz Joseph en Fox glacier). Daarna zullen we Queenstown bezoeken. Hier zullen we de Nevis swing doen. Dit was één van de eerste activiteiten die ik had opgeschreven voor deze trip. Ik kijk er zo naar uit, lijkt me super spannend!

1. Carina Sleven says:

Wouw weer alles puur natuur . Prachtig . Jammer dat er uit Nieuw – Zeeland slecht nieuws komt . Er zijn nl. een 400 tal walvissen op op een bay gestrand . Ze hebben met man en macht geprobeerd om ze terug in zee te drijven maar dat is helaas maar voor een paar gelukt . Jullie zullen het wel gehoord hebben veronderstel ik . Maar geniet er verder maar van . Tot de volgende blog .

2. Marc Cruyt-Mia Missinne says:

Jullie hebben wel heel mooie foto’s ! Als kiwi zie je er ook goed uit, Otto.
    Als we de foto’s en de tekst lezen dan hebben we het gevoel dat de aarde nog heel mooie plaatsen heeft en gelukkig dat er nog mensen zijn die dit ook gaan opzoeken.